Aralık 19, 2012

Şerh Edilmiş Şarkılar III / Feridun Düzağaç, Hazırcevap



Ne güzel bir teskin şarkısı. Sızlayan bir nefsi, arada ritmi bozulan bir kalbi ve hastalanmış bir ruhu teskin etme şarkısı. Doktoru kendi olan, kendi kendine söylenen bir kendi şarkısı. Hasta kalplerin ilacı. Bana iyi gelmişti. Gece, gökyüzüne bakarak birkaç doz..

*

Feridun Düzağaç beyin şarkıları güzeldir. Sözleri de güzeldir. Kendisini pek tanımıyorum ama canlı olarak dinlediğim nadir, çok nadir sanatçılardan biri kendisi. –yakın oturmuştum sahneye ama uyuzluk mu, tuhaflık mı, yoksa sevgimi belli etme şeklimi diğerlerinden ayrı tutma güdüsü mü ne eşlik etmiştim şarkılara, ne de alkış tutmuştum. Tiyatro izler gibi dinlemiştim kendisini.  Son şarkısına ellerimi bir iki kez şaklattım ama-

Hatırlıyorum, klipinde saçlarını kestiği, çocuk halimle etkilendiğim  -şarkıdan değil, saçlarını kesmesinden-  dipteyim sondayım şarkısı vardı, Kral tv’de(!) çıktığında muhakkak durdurduğumuz. Sonra aşkın e hali, düşler sokağı, fd gibi yine klip çektiği şarkıları. Velhasıl kelam başta fd, alev alev, lavinya, düşlerime kal, cumartesi.. –en iyisi devam ettirmeyeyim-

Son şarkılarını da sevdim. Sadece eski şarkılarıyla sevilen biri olarak kalmadı. Kurumuş ölüyorken, rüya, beni bırakma ve hazırcevap –muhtemelen eklemeyi unuttuğum eserleri var yine-  en son hazırcevap diyordum; evet hazırcevap.

Bu şarkı çıktığı, ses yoluyla kulaklarıma vurduğu ve iç’imi meftun ettiği zaman, benim yaşadığım farklı bir dünya vardı. Ve yaşadığım, hüküm sürdüğüm(!)  1 başına dünyamın o zamanında benim için yazılmış daha güzel bir şarkı olamazdı. –düşünsenize 1 adam, 1 şarkı yazıyor ve o 1 şarkı, kaçının içini teskin esiyor, kaçının şarkısı oluyor. yaratmak ne güzel, ne güzel-

İntroyu uzun tuttuğumun farkındayım ama gerekliydi. Şarkının sözlerini iç’inden çıkarana da, o sözleri ses yoluyla kulaklarıma getiren melodiye de hürmetimi belli etme adına.

*

Ne güzel bir teskin şarkısı. Evet, teskin şarkısı. Sızlayan bir nefsi, arada ritmi bozulan bir kalbi ve hastalanmış bir ruhu teskin etme şarkısı. Doktoru kendi olan, kendi kendine söylenen bir kendi şarkısı. Hasta kalplerin ilacı. Bana iyi gelmişti. Gece, gökyüzüne bakarak birkaç doz..

“Hayata dair hazırcevaplar var
Öyle çok düşünüp kendini heba etme sen”

-ne güzel başlıyor değil mi. daha ilk cümleyle ilacın varlığını müjdeleyen doktor cümlesi gibi-

“Biraz oku, dolaş, yaşa işte
Kimseye kötülük etmeden”

-yapman gerekeni söylüyor, yapmam gerekeni söylüyor. iki kez söylüyor, kimseye kötülük etmeden, kimseye kötülük etmeden-

“Ah ötekim, tatlı şaşkınım
Gel sen inanma benim her sözüme
Kelin merhemi olsa sürmez mi
Aşkın yüzü olsa gülerdi yüzüme”

-bu paragrafın kıymeti ah ötekim ve tatlı şaşkınım kelimelerinde.  moda olmuş, rahat rahat konuşup yalnızlık ikiyüzlülüğünün daniskasını yapan o insanların kokusunu dahi alamayacağı bir ötekilikse ama. Tam bir “dünya beceriksizi” olduğunuzu yüzünüze vuran anlamında ise ama-

“Dilin yaresi pek acıtmaz
Aşk yarasından yoktur öte
Öyle her çiçekten bal alınmaz
Niyet oynaktır dikkat et nefsine”

-son iki cümle. nefsi levv eden, tokat atan, tokatın haklılığıyla nefsinize acı ama bir taraftan da zevk veren kısım.“-maz” ın ve “-nefsine” söylenme şekilleriyle şarkıyı iyice zeyn eden kısım. şarkıya iç’en de olsa en çok eşlik edilen kısım-

“Kalbini kırarsa hayat
Derin bir nefes al, geçer
Ah bu yanardöner hayat küsme
Gün olur rüyalarından geçer”

-derviş sözlü Türkçe müzik. gün olur rüyalardan geçer hayat tanımlamalı.”

“Korkacak bir şey yok, nefes al gitsin
Hayat güzel şey neticede
Biri aşk derse kalbine sor
Kim ne derse yalan, o ne derse öyle”

-en güzel kısım. en sevdiğim kısım. korkacak bir şey yok, korkacak bir şey yok. nefes al gitsin. endişelenme, endişelenme. yanardöner bir hayat için endişelenme. rüyalarından geçer olsa bile yanardöner olan bir hayat için endişelenme,

nefes al gitsin, nefes al gitsin. şşş! sus. nefes al gitsin. yaşa, ömür sür, tüket, bitsin ve gitsin-

*

Eseri ruhuma sevdirdiği için, Feridun Düzağaç’a teşekkür ederim.

6 yorum:

Serapus dedi ki...

:) Çok severim.
Geçenlerde ben de söylemiştim bu sözleri kendime.
En çok da "biraz oku, dolaş, yaşa işte kimseye kötülük etmeden" kısmını.

Zeynep Merdan dedi ki...

kanımca şiir, edebiyat meraklısı herhangi biri feridun beyin eserlerini sever.

korkacak bir şey yok nefes al gitsin, sanırım bu da benimkisi.

vadi'ye hoş geldiniz serap.

Kozmos dedi ki...

adam özetlemiş ne güzel.. fazla söze gerek yok. ben de severim bu şarkıyı vesselam..

Zeynep Merdan dedi ki...

kozmos; şüphesiz.

Adsız dedi ki...

Bak! Bırakmışsın biraz...

Dedim ya, bırak biraz...

Zeynep Merdan dedi ki...

bırakmak ama doktora, bir bilene kendini bırakmak gibi. diğer türlüsü "salmak" olur.